CLICK HERE

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak2 Syurgaku

Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers

Friday, April 9, 2010

Buah Salak

~::Assalamualaikum wbt::~

korang pernah makan buah Salak?? jeruk salak?? saya suke sangat buat ni...gambar2 kat bawah ni saya snap kat tepi umah bulan lepas... Ayah kate dalam bulan 5 or 6 nanti baru boleh makan..lama giler nak kena tunggu.

Pokoknya ala2 pokok kelapa sawit pon ade...pelepahnya ade duri..buahnya juga berduri. Pokok ni ade jantan dan betina...kalo nak tanam pokok salak, kena beli benih dua2 jenis pokok supaya boleh menghasilkan buah..

bunga jantan seperti gambar paling bawah..gambar tu menunjukkan sudah kering..biasanya kalo ia masih baru, pada bunga jantan itu ade debunga bewarna kuning. bunga betina pula aku x pasti mcm mana rupanya...sbbnya masa aku snap gambar ini, bunga betina sudah menghasilkan buah..

keluarga kami merupakan penggemar tegar buah salak..sbb tu ayah saya mengambil keputusan untuk menanamnya sendiri di sekitar rumah...salak yang ayah tanam mmg terbaik... tak rase kelat langsung seperti yang di jual di pasar...nak jumpa yang manis mmg amat sukar...

buah yang masih muda

gugusan buah

bunga jantan




p/s: jeruk salak pon best