CLICK HERE

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak2 Syurgaku

Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, October 28, 2008

Kisah Budak Kacang...

~::9W2PHY::~

Aku berkesempatan window shoping bersama teman di sebuah shoping kompleks terkemuka di KL.. Waktu kami tengah makan2 di food court, tetibe ade sorang budak ni datang mitak sedekah dgn menunjukkan ayat 1000 dinar.. temanku mengeluarkan note rm1 dan seterusnya memberikan kpd budak itu sambil berkata “nah, ambik ni aku bagi ikhlas kat ko”…aku plak berkata dalam ati “btol2 ikhlas ke kwn aku ni???” haish…x paham aku…

Setelah budak itu blah dr meja kami, temanku menceritakan kepadaku satu kisah yg betul2 berlaku kepadanya..Temanku ini seorg pernjual kacang rebus di sebuah R&R…Suatu hari datang seorang budak membawa dua keping note rm1 ke kedai kacangnya…lalu budak itu bertanyakan kepadanya “bang, bleh dpt x kacang kalo ade duit dua ringgit je”…. Lalu temanku menjwb “ xdpt dik, kacang sume dah di bungkus dgn harga tiga ringgit”…budak itu terus berlalu sambil mengucapkan terima kasih …tidak Nampak pun muka kekecewaan di muka budak itu.

Si penjual kacang ini memerhatikan budak itu…Alangkan terkejutnya si penjual kacang apabila budak itu memasukkan duit dua ringgit td ke dalam tabung derma berdekatan dengan surau. Si penjual kacang terus berasa bersalah di atas perbuatannya itu..katanya, padahal boleh je dengan budi bicara dia jual kacang itu dengan harga dua ringgit..

Pada hari itu, si penjual kacang mencari2 budak itu untuk memberikan kacang free kepadanya..tp malangnya budak itu tidak di jumpai..terharu aku mendengar cerita ini kerana perbuatan si budak kecil itu..alangkah berhati mulianya si budak kecik itu kerana menderma duit yg pada asalnya duit itu nak di gunakan untuk membeli sebungkus kacang..

Sumber: citer ini di petik dari kisah benar seorang teman rapat aku

2 comments:

Anonymous said...

aku sedihh bace cite ni..sbb aku pling tak suke klo budak2 tahfiz ni gi jual kismis la,doa' la..patutnye umo dorg tu gi bljar bukan g mnjual cmtu..aku rase pendekatan dorg mmg kurang baik la..tak patut betol gunekan budak2 cmtu..kdng2 tu smpai aku tgk muke bdk2 tu pucat je..agaknye penat sgt carik org mnderma..tah2 siap ade target sale everyday..melampau sngguh2! cikgu2 dorg tak kesian ke?lainla klo dorg de skali kt situ..ni tah2 tgu dlm van psng aircon smbil goyng kaki..hampeh! takleh terime aku pendekatan cmni..huhu..emo aku bab2 ni..

::9W2PHY:: \(^_')/ said...

bukan ko saje ina..aku pon sedeh gak..